Har Habayit in Yerushalayim is otherwise known as “Har Hamoriya” (see Rashi to Bereishit 22:2). It is very interesting then, that Rashi and Tosafot in Ta’anit (16a) both explain that “Har Hamoriya” is none other than Har Sinai.
Along similar lines is a medrash I found in Otzar Hamidrashim Chuppat Eliyahu (pg. 174):
Along similar lines is a medrash I found in Otzar Hamidrashim Chuppat Eliyahu (pg. 174):
חמשה שמות נקרא הר סיני: הר חורב, הר סיני, הר המוריה, הר האלהים, הר חמד
Does this mean that Har Sinai is actually Har Hamoriya?! Is Har Sinai actually located in Yerushalayim (against pretty much everything we've been taught)???
Perhaps the explanation is a fascinating Medrash Tehillim (mizmor 68:9):
Perhaps the explanation is a fascinating Medrash Tehillim (mizmor 68:9):
ר' נתן אומר כיון שביקש הקב"ה ליתן תורה לישראל, בא כרמל מאספמיא, ותבור מבית אלים… זה אומר נקראתי הר תבור, עלי נאה שתשרה שכינה, לפי שאני גבוה מכל ההרים, ולא ירדו עלי מי המבול, וזה אומר אני נקראתי הר הכרמל, עלי נאה שתשרה שכינה, לפי שאני נתמצעתי בתוך, ועלי עברו את הים. אמר הקב"ה כבר נפסלתם לפני בגבהות שיש בכם, כולכם פסולים לפני, אמרו לפניו וכי משוא פנים יש לפניך, או שמא אתה מקפח את שכרינו, אמר להם הקב"ה הואיל והטרחתם לפני בשביל כבודי, אשלם לכם שכר, הרי נתתי להר תבור תשועה לישראל בימי דבורה…ובהר הכרמל תשועה לאליהו. אמר הקב"ה למה תרצדון, למה תרצו לדון עם סיני, הרים גבנונים אתם כלכם,… אין רצוני אלא בסיני שהוא שפל מכולכם…וסיני מהיכן בא, אמר ר' יוסי מהר המוריה נתלש, כחלה מעיסה, ממקום שנעקד יצחק אבינו, אמר הקב"ה הואיל ויצחק אביהם נעקד עליו נאה לבניו לקבל עליו את התורה, ומניין שעתיד לחזור למקומו, שנאמר נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים (ישעיה ב ב), אלו תבור וכרמל וסיני וציון, ההרים. ה' הרים, כלומר כמנין חמשה חומשי תורהIndeed, Har Sinai is the top half of Har Hamoriya. It was removed from Har Habayit in Yerushalayim for the purpose of Matan Torah and will be returned to Yerushalayim, according to the Medrash, at some point in the future.
Har Sinai= Har Hamoriya = Bayit Shlishi ????
ReplyDeleteI thought this is intriguing listen to what the Rashash says regarding the location of the third beit hamikdash (and I guess it`s possible implications in Yom Yerushalaim): רש"ש בבא בתרא קכב: "ואגב עמדתי על פירוש רש"י שפ (יחזקאל מח,ח) שראה ליישב אשר ירושלים תהיה במקומה הראשון. ולא העיר דלפי המבואר שם יהיה המקדש רחוק מהעיר מ"ה מיל לצד צפון דו"ק שם. ואולי לזה כוונו ישיעיה ומיכה באמרם באחרית הימים נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים וגו' דר"ל שיהיה אז על הר אחר אשר הוא ראש ההרים בגובה דלא כפירוש המפרשים..."
Amazing no!