In light of the issues we began discussing here I sent a letter to Machon Tzomet yesterday outlining my questions. I am posting a copy of the letter here:
They responded with a brief note telling me that the letter would be passed to Rav Rozen's desk for further review and follow-up.
Cool.
בס"ד.
ReplyDeleteאין כל חשש מראית עין שהרי בכל העיתונות פורסם שהאתר כשר למהדרין. ובואר כבר בפוסקים שאין לחשוש ממחשבת בור.
וההיפך, שיש בכך קידוש השם ממש. ור' דברי ר' טובי' לוסקין בכתובת
http://www.youtube.com/watch?v=8GDhGU04FsE&feature=related
Anonymous,
ReplyDeleteI also thought that this might be a possibility - maybe the whole reason for the media publicity was to avoid mar'it ayin in the first place. If so, this would appear to be a bit of a chiddush. As far as i can see, the only solutions to similar cases of mar'it ayin on Shabbat that are mentioned in the poskim are to make sure the work is being done far away from any Jews on shabbat or to make sure no one knows it is a Jewish-business. Here it looks like an attempt to deal with mar'it ayin in a totally different way. It is close to Jews and everyone knows it is a Jewish business.
Giv'ot Olam is simply trying to educate the masses and make sure everyone knows that there is nothing wrong with what is happening at the site on Shabbat.
I am not suggesting that it's definitely a problem, I am just pointing out that it is a bit of a chiddush...
Kol Tuv
בס"ד
ReplyDeleteר' זאבי שלום וברכה
אין בזה כל חידוש, שהרי גם לגבי שעון שבת אין חוששים כי "הכל יודעים". ושמא תאמר, ברור שישנם בורים שלא יודעים זאת? אך אין לחשוש ממראית עיני בור כמבואר בפוסקים. וכעת לאחר אירועי התקשורת אפשי לומר "הכל יודעים" שהדבר התפרסם כבר ברבים.
כל אחד ואחד מחידושי הטכנולוגיה יכול מלכתחילה להיות בו חשש מראית עין אלא שלאחר שהדברים מפורסמים וידועים - אין לחשוש ממראית עין של בור ככאמור.
ור' מה שפסק שם הרמ"א שיש להניח אצל החלב שקדים, ובכך מפורסם שאין החלב מן החי, ואין חשש מראית עין, כך גם הכא.
ור' מה שפסק שם הגרש"ז אוירבך על עגלת נכים שניתן להפעילה בשבת אם יש שלט המפרסם שאין בכך חילול שבת ר"ל - כך גם הכא.
בברכת התורה,